Tuesday, June 11, 2013

HITAM DAN PUTIH


Dalam pengalaman atau seni foto yang aku lalui,foto hitam dan putih adalah yang paling aku minat.Aku lebih minat hitam dan putih lagi dari kumpulan SEARCH.boleh dikatakan dramatis gitu,Jiwa aku ni,jiwa zaman lama-lama,tok nenek moyang,kalau tengok foto-foto hitam dan putih memang aku akan keras,bertapa cantiknya,pada hal color pun hitam dan putih.aku tak pandai nak luahkan macamana,korang rasa la gula,camtu la rasa manisnya,ehhhhh ade kaitan ke..Tapi rata-rata orang dah tau macamana nak tembak foto hitam dan putih,sini aku nak kongsi berapa tips,yang aku rasa x susah pun untuk dipelajari.

Tips Foto Hitam Putih


Foto hitam putih adalah  jenis foto yang tak lekang oleh waktu. Tanpa adanya elemen warna, kadang-Kadang foto hitam putih  lebih kuat aura power ranger.lebih dramatis dan elegan (itulah sebabnya fotografi wedding selalu menyertakan beberapa foto hitam putih dalam album). Berikut adalah tips memotret foto hitam putih yang mungkin berguna:
  1. Potret dalam mode warna – Kamera digital menghasilkan  tone yang lebih lebar dalam mode warna kerana dalam mode ini sensor mengambil data dari 3 channel – Red, Green dan Blue atau RGB.lepas tu korang hanya edit dalam photo editor,kualiti akan lebih baik.519690623_3997539eb4
  2. Setting ISO serendah mungkin – Noise (bintik-bintik kecil putih yang wujud di foto anda) akan nampak lebih menonjol dalam foto hitam putih dibanding dalam foto warna. Gunakan ISO serendah mungkin.bila foto di proses, noise boleh di selaraskan.jadi noise tak menonjol sangat.gambar pun nampak cool.
  3. Mendung adalah saat terbaik –  mendung akan membuat kontras lebih rendah, dan ini adalah saat terbaik untuk membuat foto hitam – putih.kerana cahaya tidak terlalu terang.dan mudah untuk memotret foto hitam dan putih.3393996603_4c1ac6e74a
  4. bayang-bayang – Dalam foto hitam putih, tekstur bayang-bayang adalah sangat penting.ia akan membuat kan foto nampak lebih gila dan menarik,lagi kalau anda memang power dalam memain teknik bayang macam dalam kartun naruto,memang lagi gempak hasilnya.kawan-kawan akan jelez bila melihat foto anda.2825096567_af984f9725
  5. Sidelighting adalah cahaya terbaik – Ketika memotret di luar,foto hitam putih anda, tonjolkan bentuk secara maksima dengan mengandakan pencahayaan sampingan (sidelighting), bayangan jadi sangat menarik. Sidelighting terjadi bila anda memotret di pagi atau petang.kerana di waktu itu cuaca tak terlampau terang dan gelap.
   

No comments:

Post a Comment