Tuesday, April 23, 2013

Panduan Memilih Exposure Mode


Exposure mode adalah di antara setting yang paling penting pada sesebuah kamera, membolehkan korang memilih setting yang sesuai dengan subjek/situasi yang nak korang shot. Mode-mode exposure yang biasa terdapat pada DSLR atau kamera kompak ialah:
  • Auto
  • P
  • A/Av (Canon)
  • S/Tv (Canon)
  • M
Selain mode-mode di atas, korang boleh perhatikan terdapat mode exposure yang ada icon-icon kecik (scene mode) yang mana aku takkan explain sebab tu semua mode automatik. Setiap exposure mode ada kegunaan nya tersendiri, mcm yang aku cakap tadi, bergantung kepada subjek atau situasi. Kalau korang baca kat web atau blog fotografi lain, memang boleh buat karangan, panjang berjela explanationnya. Tapi kat blog ni aku cuba ringkaskan supaya korang mudah faham. Dipendekkan cerita:
Auto
Kalau korang pakai DSLR, diharamkan pakai mode ni, kamera ribu-ribu tapi pakai auto, baik pakai compact je..hehe
P (Programmable)
Sama je macam auto, kamera akan set aperture dan shutter speed secara automatik, yang bezanya dalam mode ni, korang masih boleh ubah-ubah shutter speed dan aperture (dalam mode auto, korang tak dapat nak adjust apa-apa setting). Lepas korang shot, kamera akan adjust balik secara automatik setting korang tadi.

A/Av (Aperture Priority)
Korang boleh adjust aperture sesuka hati dan kamera akan sesuaikan shutter speed secara automatik. Sesuai untuk semua jenis situasi. Kalau shot potrait, kecikkan nilai F (cth: f1.8,f2.8) untuk dapat efek blur, untuk landskap, naikkan nilai F (f9, f10) supaya semua objek terfokus. Biasanya otai-otai pakai mode ni dalam kebanyakan shot diorang.
S/Tv (Shutter Priority)
Berlawanan dengan A mode, S mode membolehkan korang mengawal shutter speed dan aperture dikawal oleh kamera secara automatik. Biasan digunakan dalam sport photography dimana kita nak ‘freeeze’kan pergerakan.

M (Manual)
Dalam mode manual, korang boleh control kedua-dua shutter speed dan aperture.  Sesuai digunakan dalam keadaan cahaya yang constant atau tidak berubah-ubah, macam kat dalam studio. Kalau dah pakar tu, guna kat mana-mana pun boleh.
So lepas ni korang main-mainla dengan exposure mode, tengok mana yang korang rasa mudah nak kawal. Ada yang suka pakai A mode macam aku ni dan ada yang suka pakai manual terus. Kalau rasa artikel ni bagus, share-share la dengan kawan ye. Sharing is caring

No comments:

Post a Comment