Monday, April 29, 2013

17.perkara yang aku belajar dalam fotografi.


Semalam aku ada bagitau kat fanpage yang aku akan update blog dalam “sedikit masa lagi”, entri baru nak publish.. Sori ya:)sebab harini dan semalam aku buzy gilerr!!
Ramai yang tanya bila nak buat entri pasal tips fotografi. Terus terang cakap,aku sejak akhir2 ini sebuk kemain, mengambil masa jugak nak publish.masa aku sekarang agak terhad, tak macam sebelum ni.uruskan camera aku lagi,pasport lagi,dengan itu dan ini,fuhh,itulah hidup,bersyukur pada tuhan sebab masih lagi aku nikmati hidup yamg awesome.walau aku tahu aku bukan anak orang kaya,tapi aku bersyukur dengan apa yang aku ade sekarang,mendapat nikmat islam,dan moga2 mendapat nikmat iman.
Baiklah, secara ringkasnya, entri kali ni mengenai perkara-perkara yang aku belajar sejak hari pertama pegang DSLR. Semuanya datang dari pengalaman sendiri. Kalau korang cari kat internet, ramai fotographer luar negara buat entri macam ni, ada yang buat sampai 100. Aku larat buat 17 je, nanti minggu depan buat 17 lagi ye ..hehe
******
1.kena belajar merendah diri.baru orang segan degan kita.
2.jangan lupa baca bismilah sebelum snap!snap!dan snap!
3.bawa camera kemana-mana.
4.jangan ambil gambar wanita,nanti boleh naikkan nafsu. 
          5.tiada yang istimewanya kita bila pegang camera mahal,kalau hasilnya hampeh.                                            
          6.laburkan duit untuk lensa,bukan body.                                                                                                                                                                      
          7.jangan bawak camera dekat dengan air.                                                                                 
8.jangan segan nak snap depan public.
9.nak beli camera,tanya kawan yang tahu,kalau beli kat apek,cekik darah!
          10.ambil gambar yang ade manafaat.

          11.jangan bagi camera kita pada orang yang tak juur dan amanah.                                                                                                         
          12.jangan letak camera kat leher,tapi lilit kat tangan.                                                              

          13.rajin servis camera lepas guna.                                            
    
          14.rajin berkongi ilmu dengan kawan yang tak tahu.                                                   
                                                                                                                                           
          15.rajin mintak comment,supaya boleh baiki,dan lebih baik.                                                  
          
          16.tiada gambar yang mustahil,kalau kita bersungguh-sungguh.

          17.niat yang baik,hasilnya akan baik     
                                                                                                                 
                                                 
   




1 comment: