Thursday, July 25, 2013

CAHAYA

LIGHTING FOTOGRAFI (TEKNIK PENCAHAYAAN)

Hari ini aku nak cerita sikit pasal cahaya dalam fotografi.ia amat berkait rapat dengan cantiknya  gambar yang kita tembak. cahaya yang baik merupakan syarat untuk menghasilkan foto yang gempak, semua settingnya yang kita setup ISO,shutter Speed,Aperture seakan-akan di lakukan hanya untuk mendapatkan pencahayaan yang baik .lighting merupakan suatu elemen terpenting dalam fotografi,foto yang di hasilkan akan nampak cantik bila cahaya kita kawal dengan baik .sembang masalah tentang pencahayaan (Lighting) semua ini bergantung pada kita sendiri,setiap foto mempunyai jumlah cahaya yang berbeza,tengok pada foto yang kita nak tembak.
semua ini berkait rapat dengan cahaya :
1- Intensitas Cahaya adalah Kekuatan Cahaya .
Lakukan pengambilan foto dengan ukuran cahaya yang seimbang sehingga dapat menghasilkan foto yang nampak natural, jangan terlalu kuat dan jangan terlalu lemah .
Jika memang lokasi tembak foto anda bercahaya tinggi, sebaiknya atur settingnya Segitiga Eksposur . 
2- Arah Datang Cahaya
Arah datang Cahaya sangat berpengaruh pada komposisi foto,shadow dan highlight.
*Cahaya Depan adalah Cahaya yang sangat bagus untuk mengoptimalisasi kan foto, cahaya yang merata akan membuat foto nampak lebih bagus dan lebih cantik .
*Cahaya Sampingan adalah Cahaya yang membuat perubahan pada shadow(bayangan) dan dapat menghasilkan foto yang artistik .
*Cahaya Belakang adalah Cahaya yang biasa di gunakan dalam pengambilan foto siluet,elakkani arah cahaya  bila memang anda tidak inginkan foto siluet .
3- Spektrum
Merupakan cahaya yang mengandung beberapa warna, sumber cahaya  memiliki warna yang berbeza. Contohnya seperti lampu neon, kita tahu bahawa lampu neon itu berwarna putih tapi tidak untuk kamera . Lampu neon itu berwarna biru bagi kamera .sampai sini sahaja ilmu yang aku kongsikan.pejam celik dah separuh ramadhan^^

No comments:

Post a Comment